Oekraïne - Kinderen met downsyndroom

Speciaal onderwijs voor kinderen met een handicap is nieuw in de Oekraïne. In het oude onderwijssysteem ging het vooral om prestaties en kregen kinderen met een handicap nauwelijks aandacht. Dat is gelukkig aan het veranderen.

Wat kinderen wél kunnen

In 2010 startten Andrey en Arenda Vasylenko in Kiev met het project Perspectief 21-3. Het project is erop gericht om kinderen met een handicap te helpen zich te ontwikkelen. Vanuit de gedachte om bij de ontwikkeling van kinderen zich meer te richten op wat kinderen wel kunnen dan op wat zij niet kunnen, is het project gestart. Het uiteindelijke doel is kinderen zoveel mogelijk zelfstandigheid te leren, zodat zij later eventueel ook zelfstandig (al of niet met begeleiding) kunnen wonen en hen te helpen om een bij hen passende plek in de maatschappij te kunnen innemen.

Nederlandse expertise

Vanaf het begin van het project wordt veel gebruik gemaakt van expertise die in Nederland en elders aanwezig is, maar dat wordt vertaald naar de Oekraïense context en er worden ook nieuwe materialen ontwikkeld. Wat we na een paar jaar zien, is dat kinderen nu goede vorderingen maken bij: lezen, schrijven, rekenen, gezondheid, natuurkennis etc. Maar ze maken ook goede vorderingen in zaken als: emoties uiten en het omgaan met emoties, actief vragen durven stellen, samen werken, samen spelen en zelfstandig opdrachten uitvoeren. In de school waar het onderwijs gegeven wordt, zijn in de afgelopen jaren ook een paar praktijklokalen ingericht, waar gekookt en gebakken kan worden en waar een deel ingericht is als een heus restaurantje.

Relaties opbouwen

Het hele project is zich niet alleen aan het ontwikkelen als een stuk regulier onderwijs in een bestaande school, maar ook als een expertisecentrum waar materialen worden ontwikkeld, voorlichting en scholing wordt gegeven en relaties worden opgebouwd voor mogelijke stageplekken van de leerlingen. Van het project worden alleen de reguliere leerkrachten door de overheid bekostigd. Alle personele inzet voor extra begeleiding, ontwikkeling van materialen, werkboeken en boeken waarin de theoretische achtergrond wordt beschreven en toegelicht, moet met sponsorgeld worden betaald.

Lesmateriaal en cursusmateriaal

Voor de komende jaren staat nog veel op het programma. Het is verheugend dat het ministerie van Onderwijs en ook de Oekraïense universitaire wereld oog hebben gekregen voor het grote belang van het project en er ook waardering voor uitspreken. Een aantal producten van het centrum heeft inmiddels al accreditatie van de overheid kregen en dat betekent dat die producten ook op andere scholen officieel gebruikt mogen worden. Daar komt dan ook steeds meer vraag naar, maar dat betekent ook weer dat er meer voorlichting nodig is en er behoefte ontstaat naar cursusmateriaal voor leerkrachten.

Concreet betekent dit dat voor de komende jaren financiële steun nodig is voor:

Materiaalkosten voor de school zelf, zoals

  •            verdere inrichting lokalen € 5.000
  •           aanschaf les- en speelmateriaal € 3.000
  •           inrichting kantoorruimte voor een expertisecentrum   € 2.000

Daarnaast zijn er de personele kosten voor de verdere ontwikkeling van het project:

  • Salariskosten projectleidster € 6.000
  •           Salariskosten medewerkers € 8.000
  •           Bijdrage in kosten logopedist, psycholoog etc. € 1.000
  •           Kosten i.v.m. voorlichting en contacten met universiteit, ministerie etc. o.a. voor verkrijgen van licenties € 2.000 

Voor het totale project is € 27.000 nodig.

Bij het geven van seminars en cursussen is het streven om dit te bekostigen door de deelnemers. OGO is een van de sponsoren van het project Perspectief 21-3.

Uw inzet helpt

Met uw inzet is het mogelijk om via Stichting OGO dit project te ondersteunen. Zo krijgen ook de kinderen met een downsyndroom door christelijke leerkrachten goed onderwijs en een kans om zich te ontwikkelen.